Svar på åbent brev fra Greens til DiEM25

Translation originally posted at unaffiliated DiEM25 Denmark blog.
Efter lanceringen af DiEM25 i Berlin, har elleve repræsentanter fra GREENS  (inklusiv 2 medlemmer af det Europæiske Parlament) sendt et åbent brev til DiEM25, der byder fødsel velkommen og opfordrer os til at forene os i kampen for et demokratisk, bæredygtigt, humanistisk, og åbent Europa. Her er Yanis Varoufakis’ svar på deres åbne brev:
Kære Young European Greens,
Kære Florent, Julien, Karima, Michel, Rui , Vedran, Adam, Laura, Teo, Zakia, Patrick,
I har ret: Drømmen om et forenet, demokratiseret europa er vores eneste våben mod et delt autoritært, potentielt mørkt kontinent.
Vores fælles drøm er den eneste modgift til det fælles mareridt som allerede er på vej. Men for at blive en effektiv modgift er vi nødt til at slå kræfterne sammen.
Vi er nødt til at overvinde de sædvanlige tendencer hos progressive, til at blive ofre for uenighedens sirener. Vi har brug for en bred koalition af europæiske demokrater fra venstrefløjen, grønne, liberale og progressive konservative.
Som Brian Eno sagde ved DiEM’s lancering i Berlin, er demokrater mennesker, som ved, at de ikke er i besiddelse af svarene, men som, samtidig forbliver overbeviste om at, sammen, er det muligt til at finde gode svar, nyttige handlinger og fornuftig politik.
Jeres åbne brev, til dem af os som startede DiEM25, er en kilde til store håb om at vores utopiske drøm, ikke bare er det eneste alternativ til en forfærdelig dystopi, men at det også er et pragmatisk projekt. At I faktisk var med os til DiEm25’s lancering (nogle fysisk, andre i ånden) gør DiEM25 til jeres bevægelse, jeres infrastruktur.
Sammen med mange andre, fra diverse bevægelser, organisationer og politiske partier som også har tilsluttet sig DiEM25, I, vi, andre som vil tilslutte sig snart, har vi muligheden for at begynde at opbygge vores samtale, til at organisere vores forsamlinger, til at planlægge aktioner, til at arbejde frem til den nye konsensus som Europa har brug for til at stoppe processen, der truer med afskaffelse af dens institutioner, opløsning af dens integritet, og tabet af dets sjæl.
I bringer noget uvurderligt til DiEM25: Stemmen fra de yngre medlemer fra The Green Movement.
Sandheden er, at nogle af os gamle medlemmer fra venstrefløjen, fra socialdemokrater, fra fagforeninger, fra den liberal demokratiske tradition, i fortiden har haft alt for lidt opmærksomhed på ætsende virkning hele vores vækst-for.enhver-pris mentalitet.
I mellemtiden, er vi nået til det yderste af vores planets stresstærskel (skabt gennem menneskehedens enøjede drift mod privat profit maksimering – eller kapital koncentration som vi venstreorienterede foretrækker at kalde det) og den enkle sandhed er, at social retfærdighed aldrig kan opstå når menneskeligt fælleskab bliver ved med at underminere sit miljø. Men selv om vi er vågnet op til denne realitet, har vi brug for jer, europas Young Greens til at sørge for, at miljøet er omdrejningspunktet for et hvert progressivt projekt, vi bakker op om.
Lad mig nu vende mig mod praktiske ting- såsom hvordan vi vil foreslå at vende DiEM25 fra en hensigt til en ægte bevægelse. For at gøre DiEM25 til vores fælles infrastuktur, vores fælles bevægelse, er vi nødt til at engagere millioner af europæere omkring 6 fælles trusler og udfordringer som kræver fælles europæiske løsninger:
DiEM25’s 6 kampagner, 6 forsamlinger, 6 politiske udkast
For at udvikle DiEM25 til en græsrodsbevægelse må vi engagere medlemmer i en vedvarende dialog på 6 følgende diskursive “slagsmarker”:
TRANSPARENS NU! – Diem25’s første kampagne vil sigte efter at forlange at alle niveauer af EUs beslutningstagen blotlægges for EU.borgerne. Vi skal forlange at møder fra Det Europæiske Råd, ECOFIN, Eurogruppen, FTT, ESM osv bliver tilgængelige for europæerne. Ligeledes, planlægger vi at tydeliggøre den uigennemsigtighed, der er i den beslutningstagende proces og som sætter demokratiet ud af spil i meget, meget lang tid. (så som de nuværende TTIP forhandlinger)
FORESTILLINGEN OM EN DEMOKRATISK EUROPÆISK UNION’S FORFATNING – og processen der fører til en FORFATNINGSGIVENDE FORSAMLING, som vil føre til
ET ÅBENT EUROPA: FLYGTNINGE, MIGRATION & SOLIDARITET MED ‘ANDRES’
ARBEJDSKRAFT, DETS VÆRDI & FORDELINGEN AF INDTÆGT I EUROPA’S SAMFUND
DEN NYE GRØNNE EUROPÆISKE AFTALE & EUROPA’s PENGE – finansering af den grønne omstilling med effektiv håndtering af GÆLD, BANK KRISER, UTILSTRÆKKELIG INVESTERING, INTERNE EUROPÆISKE UBALANCER & FATTIGDOMSBEKÆMPELSE. Plus, integration af pengepolitikken over kløften mellem Eurozonen-non Eurozonen, en DIEM strategi, mod systemets voldelige modreaktioner (herunder trusler om at lukke enhver medlem-stats banksystem, der vedtager DIEM politikker), en politik med parallelle betalingssystemer samt parallelle valutaer, et bredere perspektiv på, hvordan et globalt økonomisk system skal organiseres (hvoraf Europa er den største økonomi)
GRØN OMSTILLING OG TEKNOLOGISK SUVÆRENITET – Hvad skal Eurpoa investere i? Og hvordan kan Europa undgå at blive gidsel i forhold til de teknologiske valg stillet op af multinationale giganter for multinationale giganter.
Hver af disse problemstillinger,- “slagsmarker”- vil foranledige en proces med græsrodsmøder, der finder sted over hele Europa, kulminerende med et stort møde, en forsamling, med afholdelse i en af Europas store byer. Vi foreslår 5 skridt:
Step 2 – EVENTS – Medlemmerne vil indkalde til fysiske møder i deres region for at diskutere den særlige problemstilling- “slagsmark”. (Vi foreslår rådhus møder, møder i teatre, biografer, kultur centre osv.)
Step 3 – POLITISK IDÉKATALOG – Alle politiske anbefalinger, bekymringer og forslag udspringende fra EVENTS vil blive samlet (en for hver slagsmark) med det formål at sammensætte et POLITISK IDÉKATALOG som bliver overført til den relevante DiEM forsamling.
Step 4 – FORSAMLINGSIDÉKATALOG – Hvert POLITISK IDÉKATALOG vil blive debateret af den respektive Forsamling, indtil et endeligt FORSAMLINGSIDÉKATALOG er sammensat.
Step 5 – AFSTEMNING – Hvert af de seks FORSAMLINGSIDÉKATALOGER vil blive sendt til afstemning (Ved at bruge DiEMs digitale platform). Hvis/når det er godkendt, vil DiEMs POLITSKE UDSPIL omkring emnet være færdigt.
Denne bottom-up proces vil producere seks DiEM politiske udspil ift de omstændigheder der truer med at ødelægge EU og disse, samlet, vil de konstituere DiEMS omfattende program for demokratisering af den Europæiske Union
Udover de forsamlinger, og processen, der fører til dem, vil DiEM25 organisere andre kampagner og arrangementer i hele Europa som reaktion på udviklingen. For eksempel, i slutningen af maj 2016 agter vi at holde et DIEM Event i London, før den ekstremt vigtige britiske folkeafstemning om EU-medlemskab, for at drøfte spørgsmålet om suverænitet på nationalt plan og EU-niveau
Kære Yong Europaean Greens,
kære Florent, Julien, Karima, Michel, Rui, Vedran, Adam, Laura, Teo. Zakia, Patrick
Der er ikke nogen garantier for at vi vil lykkes. DiEM25 tilbyder kun et glimt af håb. I Berlin, tændte vi sammen et lys, nægtende at spilde vores energi på at forbande mørket. Det er nu op til os alle at sørge for, at det lys bliver til en ledestjerne for håb. Jeres brev bekræfter, at vi allerede er begyndt.
Så, lad os ryste Europa, sammen.
Blidt.
Kærligt.
Men fast!
Carpe DiEM25

Do you want to be informed of DiEM25's actions? Sign up here

Unite for Earth Day: Rally against war’s assault on our planet

Join us in the rebellion for peace and the planet

MERA25 condemns Germany’s authoritarian turn: German government caught lying about ban on Yanis Varoufakis

The German Ministry of the Interior has grossly overstepped its authority by imposing an undemocratic ban on Yanis Varoufakis

Declaration of the Palestine Congress

Let us join forces with the Palestinians fighting for their freedom and with the international movement against genocide

Yanis Varoufakis ban: Will the authoritarianism of the German government prevail?

The decision to ban Yanis from all political activity in Germany shows the drastic lengths it will go to in order to silence anybody who speaks ...